Om filmer, mat, oversvømmelse og fin natur

tirsdag 14. april 2009

Jeg sitter her på dataen til Christian, mens jeg ser utover havet (Trondheimsfjorden?). Det er så fint og blått. Himmelen er også blå, skyene leker seg. Jeg tenkte at dette innlegget skulle inneholde mye forskjellig, for har ikke noe spesielt jeg brenner for å skrive om.
I dag begynte jeg på skolen igjen etter en deilig ferie, men jeg skal ikke klage. Var bare på skolen i to timer, og vi hadde kun repetisjon. Plutselig forstod jeg hvordan hele tegnspråkgrammatikken henger sammen *endelig*
I går var det så utrolig fint vær, vi var ute store deler av dagen, og gjorde ingenting. Satt ute og slappet av, så på at huseierne vasket Mustangen sin. Jeg monterte lykter på sykkelen min (vits i nå som det er lyst ute...) og vasket den. Den ble fin og klar til å tas i bruk.
----------------------------------------------------
Påskehelga gikk stort sett med til å se film egentlig. Har sett fem nye filmer, og alle var bra:

Død Snø - veldig morsom og bra, litt skummel. I begynnelsen virker det som en helt vanlig skrekkfilm, og jeg satt litt gjemt bak hendene mine, men etterhvert skjer det "skumle" ting i filmen som rett og slett blir hysterisk morsomt. Denne var digg.

Pineapple Express - fun, fun, fun, en komedie om hasj og sånn. Det er en veldig actionfylt og gjennomført useriøs komedie. Alt er så utrolig usannsynlig, og det gjør den ekstra morsom.

Sex Drive - ut fra coveret og vaskeseddelen virker dette som den ultimate amerikanske high school film, men tro det eller ei, den var veldig morsom. Det skjer en del uventede ting gjennom hele filmen.

Fritt Vilt 2 - vi så eneren først, og denne rett etterpå, slik at alt var friskt i minnet, det vil jeg anbefale de som skal se denne til å gjøre. Jeg likte den, ble holdt i spenning hele veien. Det er jo en grøsser, så ikke forvent for mye, men den var bedre enn jeg trodde.

Fatso - Jeg har lest boka, og den er jo selvfølgelig ti ganger bedre. Det var mye som var utelatt i filmen, små vesentlige detaljer som burde vært med. Rino, aka Fatso, er egentlig veldig frustrert og isolert, men dette kommer lite fram i filmen. Jeg spurte gutta hva de syntes om filmen; "grei, men litt overfladisk". Og det er jeg enig i. Hvis du liker å lese bøker, vil jeg anbefale deg å lese boka framfor å se filmen. Eller i det minste lese boka først.

Noen andre bøker som er blitt filmatisert, hvor jeg vil anbefale at boka leses først (så klart):

- Mannen som elsket Yngve (les forøvrig særemnet mitt, hvor jeg trekker inn eksempler fra boka) Kobling til filmen

- De gales hus (filmen var rett og slett for tam)

Ellers burde alle ha lest Beatles av Lars Saabye Christensen. Der er det også kommet to oppfølgere; Bly og Bisettelsen

Jeg har sikkert lest flere også, men det får bli med dette.
----------------------------------------------------
Den siste tiden (les påska) har jeg blitt litt hekta på å lese andres blogger. I denne sammenheng har jeg snublet over et par som er veldig bra:

María - denne tilhører ei jente (16 år) som er fanget i en guttekropp, les det.
Regine Stokke - jenta er bare 17 år, og har fått diagnosen MDS/AML. Hun skriver om hvordan det er å leve med denne typen kreft, og hva hun og familien må gjennom. LES DET!
----------------------------------------------------
Ellers har jeg skrevet meny for de to kommende ukene. Det blir mye forskjellig. Har prøvd å ha et fokus på at det skal være sunt og variert, med grønnsaker og lett å lage. Ikke like lett å planlegge helt supersunt til alle dager, men variert blir det.
Av de tingene som ikke er supersunne blir det pannekaker (med bacon), gryterett (med crème fraîche) og risengrynsgrøt (med spekemat). Resten av menyen består av:
- Enkel formrett med ris, grønnsaker og kjøtt
- Fiskepinner med makaroni, viltsaus og grønnsaker (der kom fisken)
- Thaisuppe med brød til
- Pastasalat med kyllingkjøttdeig og grønnsaker (ikke helt vanlig salat)
- Kyllingwok med grønnsaker og spennende saus
- Stekt ris med erter, gulrot og bacon (det er i alle fall halvsunt)
- Varm pastasalat med kjøttdeig og grønnsaker (paprika, mais, løk)
- Lasagne (det er vel sunt nok til en fredagsmiddag?)
- Nudlerett med kjøttdeig, grønnsaker og soyasaus

Jeg tok ganske enkelt for meg det jeg hadde i skapet, litt hjelp fra matprat.no og en god dose fantasi. Hvis jeg husker det, skal jeg ta bilde av disse "fantastiske" rettene, og legge ut her etter hvert.

Jeg lagde en kjapp varmlunsj til meg og Christian i dag da, ganske genialt egentlig.
Hadde en pose "pytt i panne" liggende i fryseren, tømte det hele i ei stekepanne. Krydret litt, helte på resten av fløten som stod i kjøleskapet samt to skjeer med crème fraîche. Hadde også i litt gurkemeie for fargens skyld. Det ble skikkelig vellykket. Jeg føler meg litt kreativ med den.I påska må man også spise. På torsdag var som kjent alle butikkene stengt. Men jeg ville lage en skikkelig god middag til meg og Christian. Jeg tenkte "Det er tross alt påske, vi kan ikke spise vanlig pastagryte da. Skal vi se hva jeg finner i fryseren". Jeg overgikk derfor meg selv og lagde en nydelig og utradisjonell påskemiddag.
- Hjemmelagde kyllingkjøttboller i wokken
- Couscoussalat med rødløk, basilikum og mye annet snadder
- Grønnsakseng bestående av soppblanding, grønnsaksblanding, brekkbønner, rødløk og mais. I tillegg hadde jeg på diverse krydder. Jeg fant ei eske med røkt svinekjøtt i fryseren, dette hadde jeg også i formen. La et par smørklatter på. Stekte det i ovnen på 200 grader ei stund.
Alt dette serverte jeg til Christian og kompisen hans etter de hadde skrudd bil en hel dag. De sa det var godt, så vi får stole på det.----------------------------------------------------
I dag kjøpte jeg nye sko. Hadde fått skikkelig gnagsår på begge stortærne, og det var kortere til KBS-senteret enn helt hjem (unnskyldning, ja jeg vet, men det er faktisk sant). Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et par sko slik at jeg kom meg hjem uten for mye strev, men jeg fant noen helt fantastiske sko - det var kjærlighet ved første blikk. Greit, jeg hadde kanskje ikke råd til dem nå, men disse kommer jeg hvertfall til å bruke kjempemasse. Det vet jeg. Første påskedag ble det plutselig spennende å bo i Olderdalen. Nederst i gata hadde hovedvannledningen sprukket, så hele asfalten hadde løsnet og hevet, og det fosset vann ut i gata og inn på eiendommene like ved. Vi ble uten vann ei lita stund, men det er ingenting sammenliknet med de som kom hjem fra påskeferie til vannskader.Jeg hadde tydeligvis litt å skrive om likevel. Jeg vil avslutningsvis oppfordre alle til å lese dette essayet om det å smile, skrevet av undertegnede. Så håper jeg det får deg til å trekke på smilebåndene. Hvis ikke kan du kose deg med "alle barna"-vitser mens du spiser hjemmelagde muffins.
----------------------------------------------------

Bilde fra Rotvoll

Comments

No response to “Om filmer, mat, oversvømmelse og fin natur”
Post a Comment | Legg inn kommentarer (Atom)

Legg inn en kommentar

Blir du engasjert, provosert eller har du bare lyst å skrive noe til meg? Så kjekt :o) Jeg skal svare så fort jeg har anledning...

 
STUDIETIDEN MIN. Citrus Pink Blogger Theme Design By LawnyDesignz Powered by Blogger