Røde Kors 150 år

fredag 8. mai 2009

I dag er den internasjonale Røde Kors dagen, som altså er Røde Kors sin bursdag. Hvert år markeres denne dagen over hele landet med ulike aktiviteter, og det varierer fra år til år hva som er tema. Tidligere har temaene blant annet vært "Kvinner i krig" og "Forbud mot klasebomber". I år er det 150 år siden Røde Kors (ICRC) ble stiftet på slagmarken i Solferino av Henry Dunant, og hvilket tema passer vel bedre enn et av Røde Kors prinsippene; Nøytralitet.

Røde Kors jobber ut fra sju grunnprinsipper, og nøytralitet er et av disse. Som det står på Røde Kors sine nettsider, innebærer nøytalitet at Røde Kors ikke skal velge side i konflikter, men hjelpe ofre på begge sider. Prinsippet nøytralitet er selve kjernen i det valget Henry Dunant tok på slagmarken i Solferino, da han valgte å hjelpe sårede soldater på begge sider av konflikten.

I løpet av helga skal det over hele landet feires at Røde Kors har rundet 150 år som en humanitær organisasjon. I Trondheim skal Røde Kors stå i Nordre gate hele lørdag formiddag, med blant annet konsert, sårsminking, bamsesykehus, konkurranser, gratis boller og mye mer. Dersom du er i Trondheim i morra, vil jeg oppfordre deg til å ta en tur innom oss.

Jeg tenkte jeg skulle legge til en sang, men jeg får det ikke til. Jeg finner den heller ikke ute på nettet. Det er en sang skrevet og sunget av Anne Grethe Preus. Det er lagt til bilder som illustrerer det som synges om. Jeg legger til sangteksten under her. Den setter et støkk i meg, hver gang jeg hører på den. På alle Røde Kors-samlinger jeg er med på, bruker vi å høre på denne i plenum rett før vi er ferdig.

4 døgn i tyrkisk fengsel - torturert – forslått og bundet.
Döne Talun var 12 år og torturert for å stjele et brød.
Fabiano Teodoro Teixiera – et gatebarn fra Rio;
skutt ned på lyse dagen – ingen vitner av frykt for å dø.

Verden er et vakkert sted for noen, for noen.
For noen er det helvete på jord.
Helvete på jord – for noen.

Robin Lucas truet og voldtatt
i et fengsel i California.
Li Hai student i Beijing, sitter inne uten lov og dom.
8 år og serbisk flyktning i konvoi over franske alper.
Todor Bogdanovic døde – skutt av fransk politi mens han sov.

Verden er et vakkert sted for noen, for noen.
For noen er det helvete på jord.
Helvete på jord.

Jeg tenker at det kunne vært meg som mente noe annet
Som kanskje var farlig -
eller bare var svart -
eller fattig -
eller kvinne –
på feil sted - til feil tid.
Det kunne vært m e g
kunne vært m e g
kunne vært m e g

Verden er et vakkert sted for noen, for noen.
For noen er det helvete på jord.
Helvete på jord.

Verden er et vakkert sted for noen, for noen.
For noen er det helvete på jord.
Helvete på jord.

4 døgn i tyrkisk fengsel
torturert – forslått og bundet.
Döne Talun var 12 år og torturert for å stjele et brød.


Det er ikke helt uten grunn at jeg tar med denne sangen. Den burde få alle til å tenke, og reflektere over hvor godt vi egentlig har det. For vi har det veldig godt. Og derfor vil jeg komme med en oppfordring til dere:

Skriv en liste med minst ti ting som gjør dere glad, post den som kommentar til dette innlegget. Og for hver person som kommenterer på innlegget med ei slik liste, skal jeg gi 1 kr til Røde Kors.

Oppfordre derfor dine venner til å gjøre akkurat det samme.


Legger ved noen bilder fra tidligere år

Comments

7 Responses to “Røde Kors 150 år”
Post a Comment | Legg inn kommentarer (Atom)

1)kjæresten min
2) at jeg kan tegnspråk
3) Jesus
4) at hvitveisen blomstrer og kuene spretter rundt på gården
5) at jeg skal grille på søndag med vennnene mine
6) solen
7) at jeg kan strikke ting til andre
8) at jeg skal til London i juni,og i bryllup til vennina mi
9) At folk bryr seg om andre og hjelper der de kan
10) god mat

1) lotte mi
2) jonno min
3) resten av familien min
4) at de som betyr noe for meg har
det bra
5) når lotte smiler det skjeve
gliset sitt
6) å tegne/male
7) når jeg får til noe jeg ikke har
fått til før
8) når huset er vasket og det er
fredagskveld og bare å slenge
seg ned i sofaen
9) å få ufortjent oppmerksomhet
10)soool=)

1. sol
2. softis
3. ostepop
4. regn
5. disney filmer
6. hvitvin og et langt bad
7. varm kattepels
8. bilder av røde pandaer
9. å grille marshmellows på peisen selv om det er mai
10. venner

1. Ungene
2. Aina
3. Familien
4. små unger som er litt rart på meg, men lysner opp når jeg sender en grimase.
5. Helg
6. Når alt i huset er gjort ( skjer aldri )
7. Et kyss ( fra aina )
8. Å ha magisk pust som blåser bort smerter fra sår / kuler.
9. Å kunne hjelpe en helt fremmed med noe.
10. Vite at noen er glad i meg.

Hei! Fant bloggen din via Kristine. Bra tiltak!

10 ting som gjør meg glad, i relativt tilfeldig rekkefølge:

-Mannen min
-Våren
-Mestringsfølelse
-Musikk
-Tantebarna mine
-Fotoalbum med gode minner i
-Frisk luft
-Å drikke friskt vann rett fra elva
-En god klem
-Et godt system

Jeg blir så glad når alle har glad-lister. Jeg får vel legge til en jeg også, og støtte min egen kampanje :-)

- Kjæresten
- Sol
- Dele ut ting til folk som blir glad
- Overraske folk
- Gjøre ting som ikke er helt forventet
- Lære tegnspråk
- Få nytt blad i posten
- Ta bilder
- Gå tur
- Reise

og mye mye mer :-D

Inger-Lise sa...
9. mai 2009 kl. 17:05

10 ting som gjør meg glad :D

1.) kjærlighet
2.) gode venner
3.)familein min
4.) vårens aller første hestehov
5.) lukten av nyklipt gress
6.) barnelatter
7.) en tur i skogen
8.) musikk som får meg til å ville danse
9.) sommeren
10.) å ligge i sola og høre bølgene

Legg inn en kommentar

Blir du engasjert, provosert eller har du bare lyst å skrive noe til meg? Så kjekt :o) Jeg skal svare så fort jeg har anledning...

 
STUDIETIDEN MIN. Citrus Pink Blogger Theme Design By LawnyDesignz Powered by Blogger